Kuinka monella on yrityskäytössä Instagram,InstaeliIG(iigee)? Minulla itselläni on, mutta kuten jossain uutiskirjeessä taisin jo paljastaa, niin profiili on minulla vain siksi, kun halusin varata nimen loistavaasisaltoa itselleni. Sitten huvikseni päätin kokeilla muutamaa kuvapäivitystä. Toistaiseksi en ole kokenut Instagramista olevan juurikaan hyötyä itselleni yrityskäytössä. Kuitenkin yhä useampi asiakas tai yhteistyökumppani näyttää aktivoituvan myös Instagramissa, ja tämä kannattaa muidenkin ottaa huomioon.
Kuka sitten hyötyisi Instagramin yritystilistä? Tässä lista toimialoista, joita itselleni tuli yhtäkkiä pohdiskeltuna mieleen:
– kauneudenhoito: kosmetologit, parturikampaajat jne.
– somistajat ja sisustajat: myös sisustusmyymälät
– floristit ja kukkakauppiaat
– vaateliikkeet
– kirpputorit
– valokuvaajat
– visualistit, kuvittajat, taiteilijat
– matkailuyritykset
– ravitsemusliikkeet
– yhdistykset.
Luo oma hästägi.Omani on #loistavaasisältöä. Voit keksiä useampiakin omia hästägejä, yrityksen nimeä voi ja kannattaa myös käyttää yhtenä täginä. Itse aika monesti unohdan tämän, mutta muille vinkiksi.
Yksi erinomainen tapa opetella Instan käyttöä, on luoda tunnukset ja ottaa vähän aikaa muiden yrityskäyttäjien seuraamiseen. Saat helposti ideoita ja vinkkejä omien postausten suunnitteluun. Instagramissa esiintyviä yrityksiä voi bongailla vaikkatäältä.
Insta oli jonkin aikaa vain nuorten suosima kanava. Tänään siellä on myös yhä enemmän aikuisia vaikkakin edelleen noin puolet käyttäjistä on alle 25-vuotiaita. Suomalaisia käyttäjiä on jo reilu miljoona(Lähde: Instagram).  Kukahan on Instagramin suosituin suomalainen? Olisko Cheek? Elastinen? Joku muu julkkis? Väärin. Eniten seuraajia on helsinkiläisellä valokuvaajalla Konsta Punkalla, jonka hurmaavat eläinvalokuvat ovat kaikenikäisten seuraajien suosiossa.TässäIlta-Sanomien artikkeli Konstasta. Itsekin seuraan Konstaa Instassa.Jos siis kuvasi ovat hurmaavia, vaikutat ihan varmasti omaan yleisöösi ja voit saavuttaa näkyvyyttä ja tuoda lisäarvoa liiketoiminnallesi Instagramissa. (Muista kuitenkin edelleen kohderyhmät. Jos kohderyhmäsi ovat yli 60-vuotiaat miehet, niin ehkä et tarvitse Instagramia tai ei ainakaan kaikkia paukkuja kannata siihen tuhlata…)
Huhujen mukaan Instaan olisi nyt kesäkuun aikana tulossaanalytiikkatyökalu. Se on osa uutta yritystili-ominaisuutta, eli jatkossa Instagramissa tulee olemaan omia ominaisuuksia yrityksille, mikä helpottaa brändimarkkinointia. Erinomaista! Ainakaan uusimmassa päivityksessä ei ollut tapahtunut mitään, mutta eivätköhän muutokset tule voimaan kesän aikana.Tässäon Somecon artikkeli, jossa kerrotaan hieman tarkemmin uusista ominaisuuksista.
Ei muuta kuin kokeilemaan!