Koronakevään aikana moni on suunnitellut parannuksia verkkoliiketoimintaan tai ainakin verkkosivujen parannukseen. Jos verkkosivuprojektit eivät ole entuudestaan tuttuja, saattaa matkan varrella tulla vastaan monenlaisia haasteita, joista sisällöntuotanto www-sivulle on pienin murhe.

Verkkosivuaihe on niin laaja, että siitä varmasti saisi satoja postauksia tehtyä, mutta koostin tähän joitakin asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon.

VERKKOSIVUT LYHYESTI

Verkkosivut koostuvat seuraavista osa-alueista: palvelin ja domain (täällä sivustosi ”asuu”), ohjelmisto/alusta tai editori (”käyttöjärjestelmä”, jolla sivuja päivitetään, esim WordPress, Drupal, joillakin toimittajilla on myös omia editoreja), visuaalinen ilme (valmis teema teidän visuaalisella ilmeellä tai alusta asti suunniteltu ulkoasu juuri teille), sivuston käyttölogiikka/rakenne (missä mikäkin sivu sijaitsee sivuston rungossa).

Valitse alusta teidän organisaationne näkökulmasta: joillekin sopii parhaiten helppo, avoimen lähdekoodin alusta, kuten WordPress valmiilla teemalla. Valmis teema yleensä tarkoittaa, ettei sivuun lisätä kovakoodia. Teemoja on tuhansia erilaisia, ja niitä pystyy muokkaamaan tiettyyn rajaan asti. Koodaamalla saa juuri sellaisen sivuston kuin itse haluaa, mikä sopiikin monille. Toiset haluavat itse muokata sivuja myöhemmin, jolloin on parasta, ettei koodia sivustolla ole. Rakenteellisia päivityksiä ei kannata kuitenkaan koko ajan tehdä, ja tee niitä vain jos tiedät, mitä olet tekemässä. Yleensä teknisiltä www-toimittajilta saa koulutuksen alustan käyttöön.

BUDJETTI, RESURSSIT, PROJEKTINHALLINTA

Kannattaa olla realistinen. Onko sinulla rahkeita käyttää rahaa suunnitteluun ja toteutukseen? Teetkö joitakin osa-alueita itse, kuten syötät tekstisisältöä? Kuka organisaatiossanne vastaa projektinhallinnasta ja eri työvaiheiden hyväksynnästä? Huomioi, että tämä vaikuttaa aikatauluun: eri vaiheet on hyväksyttävä, jotta päästään seuraavaan vaiheeseen. Verkkosivujen tekemisen voi ostaa myös kokonaan avaimet käteen pakettina, jolloin sinun ei tarvitse varata omaa työaikaa tekemiseen. Hyväksymiseen ja tarkistamiseen sen sijaan on aina varattava aikaa – tätä osuutta ei kukaan tekninen toimittaja tai mainostoimisto voi tehdä puolestasi. Myös suunnitteluun on osallistuttava.

Verkkosivuston kustannus koostuu domain-maksusta, palvelintilamaksusta, verkkosivujen tekemisestä ja jatkoylläpidosta. Teetkö ylläpidon jatkossa itse, vai ostatko sen toimittajalta? Sivustoa ei voi jättää kokonaan ylläpitämättä: jossain vaiheessa tulee ongelmia.

AIKATAULU

Ole realistinen myös aikataulun suhteen. Pienenkin sivuston tekemiseen kuluu aikaa noin kuukausi tai kaksi. Mitä laajempi organisaatiosi on, sitä laajemman sivuston tarvitsette ja sitä kauemman sen valmistuksessa kuluu aikaa. Mihin aikaa sitten menee? Sivuston rakenteen luominen on hidasta. Jokainen kuva, teksti ja optimointi tehdään käsityönä. Jokainen otsikko, nappi, lomake, galleria on rakennettava. Kuvat on nimettävä hakukoneystävällisesti. Tekstit on kirjoitettava hakukoneystävällisesti. Tämä ei riitä, vaan jokaiselle sivulle on vielä erikseen tehtävä hakukoneoptimointi, eli lisättävä tietoja, jotka Google tunnistaa.

Sivuston rakenteen ja sisältöjen suunnittelu on sitten ihan oma lukunsa.

Nyt on monilla aikaa kehittää verkkosivuja, ja sitä olemme tehneet viime aikoina paljon myös Loistavassa. Autamme mielellämme, jos kaipaat asiantuntemusta teidän verkkosivuprojektinne projektinhallintaan. Onnistuneita verkkoprojekteja!

Kiinnostaisiko tämä artikkeli kaveria? Laita jakoon!

Jätä kommentti

Jätä kommentti