m-talon kuva

Kun Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin psykiatrian toiminnot saivat uuden, upean toimitilan Seinäjoelle Kyrkösjärven rantaan, M-taloon, oli fyysinen muuttomatka Törnävältä lyhyt mutta muutos suuri. Toiminnat tuotiin omissa oloissaan toimineesta sairaalaympäristöstä taloon, jolla on tärkeä rooli myös kaikille avoimena kohtauspaikkana.

M-talossa on psykiatrian poliklinikoiden ja osastojen ohella kaikelle yleisölle avoimia tiloja ja palveluita: Kyrkkärin kirjasto, lounasravintola M-cafe sekä kokoustiloja ja liikuntasali, jotka ovat kenen tahansa vuokrattavissa. Keskussairaalan toiminnoista M-taloon sijoittui lisäksi fysiatrian ja kuntoutuksen yksikkö. Talossa on myös Seinäjoen kaupungin Riippuvuusklinikka ja Ruutipuiston sairaalakoulu.

– Talon kynnyksen halutaan olevan matala niin sairaalan asiakkaille kuin muillekin käyttäjille. Keskeinen tavoite on poistaa mielenterveysongelmien stigmaa. Samalla on tietenkin tärkeää turvata potilaiden yksityisyys, kertoo Kiinteistö Oy Seinäjoen Terveysteknologiakeskuksen toimitusjohtaja Sari Hautala.

 

Millaista viestintää me tarvitsemme?

Viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa käännyttiin Viestintätoimisto Loistavan puoleen.

– Lähtötilanne oli, että emme tienneet, millaista viestintää tarvitsemme. Meillä on tarve saada taloa tunnetuksi ja ennen kaikkea viestittää, että M-talo on kaikille avoin ja sen palveluita voi hyödyntää kuka tahansa. Se ei ole itsestään selvää ihmisille, vaikka talon toki moni jo tietääkin, kertoo Hautala.

Yksi haaste oli se, kuinka talon erilaiset toimijat osallistetaan viestinnän suunnitteluun.

– Viestintätoimisto Loistavan kanssa tuli heti sellainen olo, että olemme ammattilaisten kanssa tekemisissä.

 

Viestinnän workshop oli antoisa avaus

Viestintätarpeiden selvitys lähti Loistavan järjestämästä viestinnän workshop-päivästä. Se kokosi talon toimijat yhteen. Tavoitteena oli selvittää tarpeet ja toiveet ja löytää oikeanlaiset eväät viestinnän rakentamiseen.

– Yhtään ei osannut ajatella, miten päivä tulee sujumaan, mutta sen anti oli todella hyvä. Loistavan Susanna Korkiatupa oli tehnyt päivälle hyvän rungon. Ideoita tuli paljon, ja ihmiset saatiin osallistumaan suunnitteluun, Hautala sanoo.

Päivä kirkasti M-talon kärkiviestit sekä viestinnän tavoitteet ja kohderyhmät. Sen pohjalta Korkiatupa laati viestinnän suunnitelman aikatauluineen.

 

Loistava ymmärsi tarpeet puolesta sanasta

Ensimmäisinä käytännön toimina Viestintätoimisto Loistava toteutti M-talon verkkosivut ja visuaalisen ilmeen sekä käynnisti some-viestinnän. Some-kanavaksi valittiin alkuun Facebook.

Tähän Hautala sanoo olevansa enemmän kuin tyytyväinen.

– Lopputulos on todella hyvä. Olemme saaneet hienot sivut. Tiedän, että myös käyttäjät ovat tyytyväisiä. Olemme saaneet sivuista hyvää palautetta.

Ilmeen ja verkkosivujen suunnittelu osui erityisen kiireiseen saumaan. Samaan aikaan tehtiin muuttoa ja kaikilla oli kädet täynnä työtä. Hautala onkin iloisesti yllättynyt siitä, miten vähän hänen panostaan tarvittiin homman edetessä. Viestinnän asiantuntijat tiesivät, mitä tekivät, ja Hautala tiimeineen sai keskittyä rauhassa muuhun.

– Olin ajatellut, että tämä vaatisi paljon enemmän minun aikaani, mutta ammattilaiset hoitivat homman. Tuntui, että meidän tarpeemme ja toiveemme ymmärrettiin puolesta sanasta.

 

Yhteistyö jatkuu

Yhteistyö jatkuu ja viestinnässä otetaan uusia askelia Loistavan laatiman viestintäsuunnitelman ja aikataulun pohjalta. Kärkiviestien ja selkeästi määriteltyjen tavoitteiden pohjalle on hyvä rakentaa.

– Olemme saaneet loistavaa apua viestintään. Viestintätoimisto Loistavan kanssa on ollut helppo toimia. Voin ehdottomasti suositella heidän palveluitaan muillekin.

 

Artikkelin kuva M-talosta: Samu Lehtinen

m-talon kuva

Kiinnostaisiko tämä artikkeli kaveria? Laita jakoon!

Jätä kommentti

Jätä kommentti