Sisältöjä suunnittellessa olen usein kuullut asiakkaiden suusta sanat: ei meillä ole oikein mitään kerrottavaa tai kaikki aiheet on jo käsitelty. Koen itsekin usein hankalaksi keksiä uusia aiheita verkkoartikkeleihin tai blogiteksteihin. Usein omassa työssä on niin kiinni, että sitä on vaikea nähdä ulkopuolisen silmin ja näin tarinoiden aiheita ei meinaa löytyä.

Laajenna suunnittelutiimiä

Olisikin hyödyllistä, jos edes joskus sisältösuunnitteluun voisi osallistaa jonkun ydinorganisaation ulkopuolisen henkilön ideoimaan. Yksi hyvä tapa keksiä aiheita, on vierailla kilpailijoiden sivuilla katsomassa, mistä he kertovat. Voit myös kuvitella itsesi asiakkaaksi tai muun kohderyhmän edustajaksi. Mistä asioista itse haluat asiakkaana, tavarantoimittajana,  yhteistyökumppanina tai omistajana kuulla?

Sisällöt suunnitellaan tietyn porukan kanssa. Tämä porukka on hyvä olla riittävän monipuolinen. Jos suunnittelet sisältöjä yksin, niin joskus voi kysyä vaikka kumppaniyrittäjältä tai asiakkaalta mielipidettä aiheista.

Kaikissa yrityksissä ja organisaatioissa kerrottavaa kuitenkin riittää. Sisältö pitäisi pystyä suunnittelemaan siten, että se antaa lukijalle tai kuulijalle tietoa, elämyksen tai vaikka tunnereaktion.

Ideoita aiheiksi

Ihmisten kokemukset: Asiakkaiden kertomat kokemukset ovat aina mukavia aiheita. Valitse ne asiakkaat, joista on eniten kerrottavaa. Aina sen ei tarvitse olla se unelmadiili, josta tuli eniten rahaa, vaan joskus persoonallinen kertomus tuo hyvää näkyvyyttä teille molemmille. Erilaisia tarinoita tarvitaan.

Juuri talossa aloittanut työntekijä tai eläkkeelle jäävä, kenties jotain siltä väliltä? Talon sisällä urallaan edennyt työntekijä. Kaikista ei tunnu luontevalta olla haastateltavana ja kuvattavana, joten kerro etukäteen, mitä haastattelussa tapahtuu ja tehdään. Ilman kuvaa tarinasta ei ole kauheasti iloa.

Turvallisuus, laatu ja ympäristö: Vastuullisuudesta puhutaan paljon ja monet haluavat korostaa olevansa vastuullisia. Vain aidoista vastuullisista teoista on järkevä kertoa myös omalle yleisölle. Viherpesu ei ole fresh. Jos yrityksessänne panostetaan turvallisuuteen, saa tästä monta eri näkökulmaa jutun aiheiksi.

Uudistukset, muutokset ja poikkeamat: Tehtiinkö remonttia tai muutettiinko ja luotiin uusia toimintamalleja tai parannuksia? Onko aikatauluissa muutoksia tai toimituksissa viivästyksiä?

Historialliset hetket: Täydet kympit tai ennätykset, näistä on hauska kertoa!

My day: Ihan se tavallinen arki ihmisten kertomana tai kuvaamana kiinnostaa yllättävän monia.

Yhteistyöt: Ketä sponsoroitte ja miksi? Yhteistyökumppanuuksissa riittää kerrottavaa monesta näkökulmasta.

Hassut tai kiinnostavat faktat: Kaiken ei tarvitse aina olla vakavaa, joskus sisältöihin voi tuoda jotain huvittavaa tai erikoista kerrottavaa, kunhan se liittyy toimintaanne.

UKK: Hyvin monilla yrityksillä on ne vakiokysymykset, joita asiakkaat lähes aina kysyvät. Usein kysyttyjä kysymyksistä voi muotoilla kysymys-vastaus tyylillä monipuolista sisältöä eri kanaviin.

Tässä oli jo monta aihetta ja lisääkin on! Omia suosikkejani ovat aina ihmisten kokemukset. Niitä on sekä mukava tehdä, että mukava lukea. Olen tehnyt sisältöjä eri formaatteihin jo yli 15 vuotta. Ne tarinat, joissa kerrotaan jonkun ihmisen tarina tavalla tai toisella saavat aina eniten aikaan klikkauksia, reaktioita ja tunteita. Rohkeasti siis ihmiset esiin!

Kiinnostaisiko tämä artikkeli kaveria? Laita jakoon!

Jätä kommentti

Jätä kommentti