Vuosia sitten organisaatioiden viestintää oli huomattavasti helpompi hallita. Yhteisöt pystyivät paremmin vaikuttamaan siihen, minkälaisia julkisuuskuvaa niistä välitetään. Kanavien määrä oli rajatumpi kuin nykyään. Moni tuskaileekin asian kanssa: miten hallita julkisuuskuvaa, viestintää ja markkinointia tämän päivän maailmassa? Vähän pelätäänkin ottaa käyttöön uusia kanavia hallitsemattomuuden uhan vuoksi.

Miten tätä kaikkea sitten pitäisi hallita? Onko se mahdollista?

Usein näissä tilanteissa rohkaisen asiakkaita uskaltamaan ja kokeilemaan. Kaikkea ei edes voi eikä tarvitsekaan hallita 24/7. Esimerkiksi somekanavat ja sosiaalisessa mediassa viestiminen on niin nopeatempoista, että mahdolliset yksittäiset kömmähdykset, nolot kommentit tai väärät reaktiot unohtuvat nopeasti. On hyvä valita eri kanaviin kuitenkin yhtenäinen linja, joka ei poikkea organisaation toiminnan arvoista. Viestimättä ja näkymättä jättäminenkin on viesti. Se korostuu etenkin työyhteisöiden sisäisissä tilanteissa. Mikäli asioista ei kerrota riittävän avoimesti, seuraa hankaluuksia. Myös julkisorganisaatiot saavat herkästi negatiivista palautetta viestimättä jättämisestä. Syntyy olettamuksia, mielikuvia ja tunne salailusta.

Ajattelen itse, että kun yhteisö on huolehtinut perusasioista, ollaan jo pitkällä.
A. Luo viestinnän/markkinoinnin suunnitelma.
B. Vastuuta suunnitelman toimet. Jalkauta viestinnälliset arvot koko yhteisöön.
C. Toimi ja mittaa onnistumista.
D. Ole aktiivinen ja keskusteleva valitsemissasi somekanavissa.

Hyväksy, ettet voi hallita kaikkea. Hyväksy, että virheitä voi tulla. Älä hätiköi. Varaudu. Tehdyt ohilyönnit kannattaa käsitellä ja puhua niistä avoimesti. Tarvittaessa pyytää anteeksi. Mitä avoimempaa ja aidompaa viestintä on, sitä todennäköisemmin saat lukijasi tai kuulijasi sitoutumaan ja pysymään uskollisena. Työelämän viestintä on taitolaji, mutta siinä voi kehittyä – sen seuraaminen on oikeastaan aika hauskaa.

Iloa ihanaan viestintään!

–Susanna