Ensimmäiseksi: olethan päivittänyt viestinnän suunnitelman tai markkinoinnin vuosikellon vuodelle 2019? Jos et – se on ensimmäinen tehtävä asia viestintään liittyen, kun palailet työpöydän äärelle pyhien jälkeen.

  1. Tarkista, että vuosisuunnittelussa on huomioitu kaikki vuoden aikana tapahtuvat merkittävimmät asiat: tärkeimmät tapahtumat, investoinnit, alkavat isot projektit, yhteistyökumppanuudet, rekrytoinnit, koulutukset tai muut isommat askelmerkit.
  2. Kotipesä kuntoon. Muistathan kertoa ensin omassa organisaatiossasi, miksi mitäkin tehdään, ennen kuin lähdet kampanjoimaan ulospäin. Mieti, miten sitoutat ensin oman väen ja toista tarvittaessa.
  3. Ole läsnä. Valmistele aikataulut niin hyvin, että pystyt olla läsnä oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Sammuta kanavat, joita et juuri sillä hetkellä tarvitse.
  4. Kerro näkyvästi hyvistä asioista ja muista kiittää tiimiäsi.
  5. Sosiaalinen media ja verkko. Ovathan tiedot ajantasalla ja some-viestintä toivotunlaista?
  6. Aitoja juttuja. Kaiken sähköisen materiaalin vyöryssä, vaikuta kohderyhmääsi lähettämällä paperinen kirje tai kortti. Toteuta kauniit painotuotteet huolellisesti, laadukkaita materiaaleja käyttäen. Ole aito somessa.
  7. Varaudu poikkeustilanteisiin. Yhdessä työyhteisön kanssa on hyvä luoda selkeät sävelet sen varalta, että kaikki ei menekään putkeen. Mitä silloin pitää viestiä ja kenelle? Kuka viestii?
  8. Vastuuta. Jaa tehtävät siten, että kukaan ei kuormitu ja kaikki tekevät osaamistaan vastaavaa työtä. Osta puuttuva osaaminen ulkopuolelta.
  9. Kysy ja kuuntele. Aika ajoin on hyvä kyseenalaistaa ja hakea uusia ideoita tekemiseen isommalla porukalla vaikka henkilökunnan kesken.
  10. Hoida mediasuhteita ja julkisuuskuvaa. Kartoita, missä printeissä teidän olisi hyvä näkyä ja miten. Tee hyvää yhteistyötä printtimedioiden kanssa. 

Erinomaista vuotta 2019! 

Kiinnostaisiko tämä artikkeli kaveria? Laita jakoon!

Jätä kommentti

Jätä kommentti