Viime aikoina markkinoille on tullut paljon erilaisia tekoälysovelluksia, joita tarjotaan yrityksille ja yhteisöille. Esimerkiksi verkkosivuilta liidejä keräävät järjestelmät voivat kuulostaa houkuttelevilta. Mutta jos verkkosivuja ei ole rakennettu digimarkkinointimielessä, tai yrityksessä ei ole selkeää toimintamallia siitä, mitä liideille tehdään ja kuka ne hoitaa, jää työkalun hyöty helposti vähäiseksi.

Sama pätee chatboteihin. Jos verkkokauppa kaipaa asiakaspalvelua kellon ympäri, voi botti olla hyvä apu. Mutta jos sivusto on olemassa vain tiedon välittämistä varten, ei chatbot välttämättä palvele käyttäjiä tai organisaatiota parhaalla mahdollisella tavalla.

Tekoäly onkin parhaimmillaan silloin, kun sillä vähennetään toistoa ja rutiinia tai nostetaan esiin tietoa, jonka käsittely olisi ihmiselle liian työlästä.

Käytännön tekoälyhyötyjä yrityksille ja yhteisöille

  • Sisällöntuotanto: ideoiden sparraus, luonnokset, käännökset ja grafiikat
  • Asiakaspalautteen analyysi: kyselyiden avovastausten tiivistäminen ja somekommenttien koonti
  • Arjen helpottaminen: muistiinpanot, litterointi, kokoustiivistelmät ja sähköpostiluonnokset
  • Markkinoinnin ja myynnin tuki: kohderyhmien segmentointi, SEO-avustaminen ja somejulkaisujen optimointi (ajastukset sekä sopivien julkaisuaikojen ja sisältömuotojen ehdottaminen)
  • Oppiminen ja perehdytys: sisäiset ohjeet, usein kysytyt kysymykset ja koulutusmateriaalit

Tekoäly ja etiikka – miten avoin pitää olla?

Kun puhutaan tekoälystä, on hyvä muistaa myös etiikka. Aivan kaikkea ei voi eikä kannata sysätä koneen hoidettavaksi, ja lopullinen vastuu sisällöstä on aina ihmisellä.

Tekoälyn käytöstä on ihan ok puhua avoimesti. Jos tekoälyä on käytetty apuna esimerkiksi tekstin ideointiin tai kirjoittamiseen, sen voi mainita lyhyesti. Ei tarvitse tehdä siitä numeroa. Riittää esimerkiksi loppuun pieni huomautus: “Tekstin valmistelussa hyödynnettiin tekoälyä”. Tällainen maininta herättää luottamusta ja osoittaa, että asia on mietitty.

Toinen tärkeä pointti on tietosuoja. Tekoäly ei ole oikea paikka arkaluontoisten tietojen käsittelyyn, ellei järjestelmä ole varmasti siihen suunniteltu. Harkitse, mitä tietoja annat tekoälysovelluksille.

Lisäksi on hyvä tiedostaa, että tekoälyn käyttö kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja. Siksi sitä ei kannata käyttää vain kokeilun vuoksi, vaan silloin, kun siitä on oikeasti hyötyä.

Lopuksi

Tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta parhaat tulokset syntyvät vasta silloin, kun työkalut liitetään osaksi toimivaa kokonaisuutta.

Tämänkin tekstin valmistelussa hyödynnettiin tekoälyä.

Lue myös: