Viime vuosin olen huomannut, että monet projektit ovat muuttuneet yhä sekavammiksi. Ihmiset eivät lue sähköposteja. Asioita unohtuu. Aikataulut venyvät. Tulee myöhästymisiä, joustoja – myös virheitä. Ihmisten keskittymiskyky on huonontunut merkittävästi ja jatkuva kiire syö lopulta kaiken tehokkuuden puhumattakaan ihmisen henkilökohtaisista voimavaroista ja jaksamisesta.

Olen itse yksinyrittäjä, joskin verkostossani minulla on laaja joukko apuvoimia, jotka toimivat apukäsinä silloin kuin itse en jotain osaa tai ehdi tehdä. Usein itselleni jää projektien hallinta ja vastuutus, tehtävien jako. Ja MUISTUTTELU. Muistuttelen asiakkaita lähestyvistä deadlineista. Muistuttelen yhteistyökumppaneita. Muistuttelen itseäni siitä, mitä pitikään tehdä. Muistuttelun määrä on kymmenessä vuodessa noussut yhdeksi tärkeimmistä tehtävistäni. Se kieltämättä tuntuu joskus hieman raivostuttavalta. Muistuttelen aivan jatkuvasti myös eri luottamustehtävissäni yrittäjäjärjestössä: tulevat tapahtumat, sovitut kokoukset, yhteiset projektit, joihin on sitouduttu. Minusta on tullut ammattimuistuttelija!

Luulisi, että nykyaikana automaatiolla ja älylaitteilla työstä voisi tehdä tehokkaampaa. Mutta ei. Älylaite pimputtaa jatkuvasti, somekanavat houkuttelevat sata kertaa päivässä kurkkaamaan viestit, sähköposti tukkeutuu, puhelin soi, whatsapp laulaa. Skype pimputtaa. Ja sitten vielä ihan irl työyhteisössä tapahtuvat keskeytykset. Johan siinä alkaa järjestelmällisinkin ihminen hermostua.

On yhä vaikeampaa saada oma viesti kuuluville tässä kanavien viidakossa. Paineet ovat usein kestämättömiä. On tärkeää huolehtia omasta palautumisesta vapaa-ajalla. Teen sen itse mieluiten ilman älylaitetta ja pihatöissä tai kävelyllä metsässä. Mikä sitten auttaa palauttamaan tasapainon keskellä työpäivää? Näin minä teen:

  1. One note -sovellus. Työpöydällä ja puhelimessa oleva appi, johon olen listannut viikko ja päiväkohtaiset tavoitteet. Mitä piti tehdä? Päivitän sovellusta pitkin päivää puhelimella, kun tulee lisää muistettavaa.
  2. O365-työympäristöt. Pyrin vähentämään sähköpostien lähettelyä ja siirtämään työskentelyä verkkoympäristöihin. Olen vasta matkalla.
  3. Somekanavat kiinni, elleivät ne liity työhön.
  4. Calm-appi. Kun aivot ovat totaalisesti kierroksilla, laitan kuulokkeet päähän ja avaan Calm-appin, ja keskityn keskittymään.
  5. Menen ulos. Pieni kävely kesken päivän virkistää!