Miksi menisit someen, yrittäjä?

Muutaman viimeisen kuukauden aikana olen keskustellut ihan valtavasti sosiaalisesta mediasta: miksi siellä pitää olla, missä kanavassa, mitä voi sanoa ja mitä ei. Montaa vielä epäilyttää – mutta ei se mitään! Saa epäilyttää! Sosiaalisen median kanavat saavat jonkin verran kritiikkiä: on huijausprofiileja, on trolleja (tahallaan keskustelussa provosoivia), on viruksia, on huijauksia, on vihapuhetta.. Ei siis ihme, jos epäilyttää.
Ajatellaanpa toiselta kantilta. Jos olet bisneksessä, sinulla todennäköisesti on aina ollut kontakteja. Niitä tyyppejä, joita nähdään silloin tällöin, muutaman kerran vuodessa, yhteistyökumppaneita, on asiakkaita, on alihankkijoita, on työntekijöitä. Olet tähänkin asti jollain tavalla hoitanut sosiaalista kanssakäymistä näiden sidosryhmien kanssa, eikö totta?
Mitä, jos sinulla olisi mahdollisuus pitää näihin ryhmiin tiiviimpää yhteyttä? Voisit ”vetää hihasta”, vinkata ja huhuilla, suositella ja saada suositteluja. Jakaa tietoa, saada tietoa, ihan vaan parilla etusormen pyyhkäisyllä. Tätä varten ne somekanavat ovat olemassa. Sosiaalinen media tarkoittaasosiaalistamediaa.
Saat siitä ihan oikeasti parhaiten irti sillä, että olet siellä omalla naamallasi, ihan reippaasti ja rohkeasti. Kaikkea ei tarvitse, ei pidä (eikä saakaan) jakaa. Jaa sellaisia asioita, mitä normaalistikin haluaisit bisneskumppanin tai asiakkaan kanssa jakaa. Tai jos haluat jakaa kaiken kaikkien kanssa, niin voit ihan vapaasti niinkin tehdä, jos se on sinun juttusi.
Asiakaspalvelu. Tiedotus. Mainonta. Markkinointi. Verkostoituminen. Sisäinen viestintä. Ulkoinen viestintä. Palautteen saaminen. Palautteeseen vastaaminen. Tykkäysten ja sydämien keruu. Tähtien saaminen. Verkkoläsnäolo. Siinä 12 somen tarkoitusta yritykselle tai organisaatiolle. Perusta työpaikan sisäinen tai asiakkaiden WhatsApp-ryhmä. Pyydä työntekijöitäsi tekemään tilit LinkedIniin. Hullaannu Instagramiin. Pistä pystyyn Youtube-kanava. Laita yritykselle oma sivu Facebookiin ja LinkedIniin. Ole Live-tilassa!
Ainoastaan yhtä juttua kannattaa varoa. Someen voi jäädä koukkuun, kun siellä on niin kivaa. Perheenjäsenet alkavat valittaa. Älä siis ota somea ruokapöytään tai makuuhuoneeseen.

2017-03-10T12:08:28+00:0022 helmikuu, 2017|Markkinointi|

About the Author:

Viestintäyrittäjä kirjoittaa markkinoinnin ja viestinnän merkityksestä yrityksille ja antaa ajankohtaisia vinkkejä. Yrittäjyys, verkostoituminen ja seutuyhteistyö ovat myös usein aiheina.

Leave A Comment

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Klikkaa ok, jos hyväksyt! Ok!