Digitalisaatio ja internet ovat muuttaneet maailmaa. Enää palveluita ei haeta keltaisilta sivuilta.
Mietipä tovi, mitä teet, jos haluat tietää, kuinka rakennetaan hyvä laituri? Kuinka vaihdetaan öljyt autoon? Miten tehdään hyvää hilloa tai kuinka rikkaruohot voi hävittää turvallisesti? Aivan oikein. Google.
90 % ostoprosesseista aloitetaan googlettamalla. Monet googlettavatkin itse ongelmaa, ei sen ratkaisua. Niinpä sinun pitää tietää, mikä tarve asiakkaallasi on, jotta voit vastata siihen jo ennen kuin hän itse edes tietää, mitä tarvitsee.
Nykyään puhutaan sisältömarkkinoinnista. Sanana aika epämääräinen, mutta sillä tarkoitetaan käytännössä sitä, että markkinointi ei enää tuputa tai myy aggressiivisesti. Se antaa asiakkaan itse löytää, vaikuttua, hurmaantua ja vakuuttua.
Tässä kohtaa kuvaan astuu tarinankerronta. Tarina ei myy, se ei tuputa. Tarina liikuttaa, vetoaa hienovaraisesti tunteisiin. Se antaa samaistua. Se synnyttää mielikuvia, herättää kiinnostuksen. Jos onnistut tässä, asiakas on puolellasi. Hyvällä tarinalla erotutaan kilpailijoista ja jäädään asiakkaan mieleen. Ja tämä kaikki vaikuttaa ostopäätökseen.
Jos kuulostaa turhan korkealentoiselta, ajattele omalle kohdallesi. Muistat lempikirjasi, -sarjasi tai -elokuvasi pitkään. Odotat jatko-osaa tai seuraavaa tuotantokautta kuumeisesti. Tarinan sankarista tulee sinulle hyvä ystävä ja ihailun kohde, jonka vertaista on vaikea löytää.
Minä tiedän, että meillä on – ei vain tässä kylässä vaan koko seudulla – monta sankaria, monta loistavaa tarinaa.