Tänään julkaistusta tutkimuksesta käy ilmi, että tärkein syy tulevaisuuden menestykseen on yrittäjän oma mielenkiinto digitalisaatiota kohtaan. Tutkimuksen on teettänytSuomen Yrittäjät.
Suomessa on alle 20 000 vahvasti digitaalisesti suuntautunutta yritystä, jotka jakaantuvat kolmeen ryhmään: diginatiiveihin, digikiinnostuneisiin ja digireaktiivisiin. Diginatiivien koko liiketoiminta perustuu digitaalisuuteen. Digikiinnostuneilla jokin osa perustuu digitaalisuuteen tai digitaalisuus on vahvasti läsnä yrityksen keskeisissä toiminnoissa. Digireaktiiviset yritykset digitalisoivat toimintaansa ympäristössä tapahtuvien muutosten takia ja siksi, että yrittäjät näkevät toiminnan digitalisoimisen pakollisena, jottei liiketoiminta kuihdu.
Kaikkein keskeisin menestystekijä on yrittäjän oma kiinnostus digitaalisuutta kohtaan ja se myös erottaa diginatiivit voimakkaasti digikiinnostuneista ja digireaktiivisista yrityksistä. Lähes yhtä kriittinen menestystekijä selvityksen mukaan on riittävä digiosaaminen.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtajaMikael Pentikäinentoteaa, että digitaalisuus on mahdollisuus jokaiselle suomalaiselle pk-yritykselle. Hän kannustaa jokaista yrittäjää pohtimaan, miten hän voi kehittää ja tehostaa toimintaansa digitaalisuuden kautta. Jokaiselle löytyy mahdollisuuksia.
Olen todellakin samaa mieltä. Minusta etenkin meidän täällä maalla pitäisi valjastaa digitalisaation mahdollisuuksia rohkeammin käyttöön. Joidenkin mielestä digitalisaatio voi kuulostaa pelottavalta, ja varmasti se voi jonkin työn loppumista tarkoittaakin. Enemmän se kuitenkin avaa ovia, luo uusia työpaikkoja ja elinvoimaa myös maaseudulle. Digitalisaatio koskettaa jokaista toimialaa ja jokaista yrittäjää.
Onko sinun liiketoiminnassasi osa-alueita, joita voisit kehittää? Itse hyödynnän digitalisaatiota markkinoinnissa mutta auttaa se myös myynnissä, sillä hyvien nettiyhteyksien ja laitteiden vuoksi, minulla on asiakkaita ja yhteistyökumppaneita eri puolilla Suomea. Laitteet myös nopeuttavat työtäni ja tekevät esimerkiksi oman tai asiakkaiden näkyvyyden parantamisesta helpompaa.
Voisitko aloittaa tuotekehittelyn, olisiko joku tuotteesi esimerkiksi ohjattavissa etänä tai voisiko sen avulla kerätä jotain arvokasta tietoa digitaalisesti, jotain joka muuten pitäisi tehdä manuaalisesti? Voisiko asiakaspalvelua tai asiointia parantaa digitalisaation avulla? Hyötyisivätkö asiakkaasi digitaalisen palautteen keräämisestä? Saisitko sen avulla kehitettyä omaa toimintaasi? Entä työajan tehokas käyttö, saisiko joitain prosessin osia nopeutettua digitalisoinnin avulla? Voisitko luoda verkkokaupan, josta asiakas voisi ostaa silloin kun haluaa? Täällä Järvipohjanmaalla tiedän ainakin yhden pitopalvelun, joka perusti kakku-verkkokaupan. Mikä huikea idea! Tämmöistä rohkeaa innovointia haluaisin nähdä vielä lisää. Kuka on seuraava?
Lähde: Suomen Yrittäjien 11.7. julkaisema tiedote, jonka voit lukeatäältä.

Kiinnostaisiko tämä artikkeli kaveria? Laita jakoon!

Jätä kommentti

Jätä kommentti